China telt honderden steden die alles hebben wat nodig is voor het moderne stadsleven: hoge appartementencomplexen, wolkenkrabbers, kunstwerken en waterpartijen.

Alles? Nee, wat die steden missen zijn bewoners.

Deze compleet lege steden zijn onderdeel van het Chinese megaplan om 300 miljoen Chinezen die momenteel het platteland bevolken naar stedelijk gebied te verhuizen. Waar we in het Westen gewend zijn aan organisch groeiende steden, daar bouwen de Chinezen eerst een complete stad en komen de bewoners later.

Gefascineerd door deze vorm van stadsplanning reisde fotograaf Kai Caemmerer in 2015 naar China. Zijn fotoserie, Unborn Cities, toont een voor ons compleet nieuwe manier van stedelijke ontwikkeling.

“Beginnen steden in de VS vaak als kleine projecten en groeien ze evenredig met de plaatselijke industrie, deze nieuwe Chinese steden worden bijna geheel afgebouwd voordat de bewoners komen”, aldus Caemmerer tegen Business Insider. 

Bekijk 12 spookachtige foto’s uit zijn fotoreportage:


Toen Caemmerer over deze spooksteden hoorde, was hij direct gefascineerd. Als fotograaf van architectuur  vond ik het concept van een moderne spookstad op een verontrustende manier aantrekkelijk.

Foto: “Unborn Cities, No.02, 2015,” 44 x 55 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

‘Nog voordat er mensen wonen, worden deze Chinese steden bijna kant en klaar opgeleverd’, aldus Caemmerer. ‘Hierdoor zit er tijd tussen de slotfase van de ontwikkeling en de komst van de mens. Een periode waarin veel van die gebouwen leegstaan.’

Foto: “Unborn Cities, No.92, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

In 2015 fotografeerde Caemmerer het Kangbashi District van Ordos, het Yujiapu Financial District nabij Tianjin en het Meixi Lake-project nabij Changsha.

Foto: “Unborn Cities, No.18, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

‘Het was de uniforme nieuwheid van deze steden die mij prikkelde’, aldus Caemmerer.

Foto: “Unborn Cities, No.07, 2015,” 44 x 55 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

‘Vaak zijn deze ‘nieuwe gebieden’ satellietsteden in de nabijheid van een oudere, meer gevestigde stad.’

Foto: “Unborn Cities, No.15, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

Caemmerer overnachtte in een naburige stad waar wel mensen woonden.

Foto: “Unborn Cities, No.01, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

Tweemaal daags maakte hij foto’s – vlak voor zonsopkomst en vlak na zonsondergang. En dat 80 dagen achter elkaar.

Foto: “Unborn Cities, No.21, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

Gelukkig had Caemmerer geen last van juridische belemmeringen tijden het fotograferen. ‘Het voelde erg veilig’, zei hij.

Foto: “Unborn Cities, No.89, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

Caemmerer omschrijft de steden als ‘surrealistisch’ en ‘geheimzinnig’.

Foto: “Unborn Cities, No.46, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

‘Wanneer je in een stad bent, dan kun je vaak je plaats bepalen binnen de tijdlijn van zo’n stad. Je onderscheidt immers verschillende architectonische perioden of je interpreteert de relatieve leeftijd van structuren en landschappen om je heen. Maar wanneer je een stad bezoekt die in slechts vijf of zes jaar gebouwd is, dan is die leeftijdsindicatie niet zichtbaar.’

Foto: “Unborn Cities, No.09, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

Als Caemmerer mensen tegenkwam, wat maar zeer zelden voorviel, dan waren ze geïntrigeerd door zijn grote, archaïsch aandoende filmcamera.

Foto: “Unborn Cities, No.33, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

‘Deze foto’s leggen een complex moment vast in de Chinese stedenbouw’, aldus Caemmerer. ‘Veel van deze steden zullen pas 15 tot 25 jaar nadat de eerste paal is geslagen klaar en bruisend zijn. Ze zijn gebouwd voor de verre toekomst. Voor nu kunnen we alleen maar gissen wat voor vorm ze op dat moment zullen aannemen.’

Foto: “Unborn Cities, No.88, 2015,” 55 x 70 inches. Pigment print. Kai Caemmerer

Lees meer over China: